«عباس علی آبادی»، مدیرعامل گروه «مپنا» اظهار داشت: «پیش بینی میشود همه خودروهای سواری تا ۱۰ سال آینده برقی شوند»، گفت: گروه «مپنا» روی تکنولوژی خودروهای برقی در حال کار است و توانستهایم پکیج خودروی برقی که اغلب قطعات آن ایرانی است را فراهم کنیم و در این زمینه با خودروسازیهای داخل در حال مذاکره هستیم تا بتوانیم با استفاده از ظرفیتهای موجود، به تولید خودروی برقی با قطعات ایرانی بپردازیم؛ در این زمینه به زودی به مبحث باطری نیز ورود میکنیم.
مزایای تبدیل نیروگاههای سیکل ساده گازی را به سیکل ترکیبی
وی در جمع خبرنگاران گفت: وقت آن است که نیروگاههای سیکل ساده گازی را به سیکل ترکیبی تبدیل کنیم. این اقدام، علاوه بر صرفهجویی در مصرف سوخت، کمک شایانی به افزایش راندمان نیروگاهها و کاهش آلایندگی هوا ناشی از مصرف سوخت کمتر به ازای تولید برق بیشتر خواهد شد.
وی افزود: قانون این مجوز را داده است که از محل سوخت صرفه جویی شده، هزینههای سرمایه گذاری برای تبدیل واحدهای سیکل ساده به سیکل ترکیبی بازگردد. برای اجرایی شدن این مجوز قانونی هنوز مشکلتی وجود دارد و به درستی اجرا نمیشود.
«علی آبادی» گفت: میتوان با جذب سرمایههای خرد مردمی در بخش انرژی کشور پروژههای متعدد صنعت برق و صنعت نفت را اجرایی کرد. نمونه بارز جذب سرمایههای مردمی و تکمیل و بهره برداری از یک پروژه را میتوان در بهره برداری از واحد اول بخش بخار نیروگاه عسلویه مشاهده کرد.
این کارشناس صنعت برق اشاره کرد: «سالانه توان فنی و اجرایی احداث ۸۰۰۰ مگاوات نیروگاه جدید را بدون نیاز به واردات قطعات از خارج از کشور داریم». این که برای ۲۰۰ ساعت پیک تابستان مصرف برق، هر سال ۵۰۰۰ تا ۶۰۰۰ مگاوات نیروگاه جدید وارد مدار کنیم و در بقیه ایام سال، واحدهای نیروگاهی بلااستفاده داشته باشیم، منطقی نیست. باید از طرفی پیک ۲۰۰ ساعته مصرف برق را مدیریت کرد. برای مصرف برق در بخش صنایع و تولید مولد با توسعه بخش صنعتی برنامه ریزی کرد. همچنین با صادرات برق به سایر کشورها، از برق تولیدی استفاده بهینه کرد.
گروه «مپنا» بیش از ۲۰ درصد سهام دولتی به صورت غیرمستقیم دارد
مدیرعامل گروه «مپنا» با اشاره کرد: «اگر هر شرکتی بیش از ۲۰ درصد سهام دولتی به صورت مستقیم یا غیرمستقیم داشته باشد نمیتواند از منابع صندوق توسعه ملی برخوردار شود». او ادامه داد: گروه «مپنا» بیش از ۲۰ درصد سهام دولتی به صورت غیرمستقیم دارد. ما درخواست داریم که همچون بسیاری از شرکتها، برای «مپنا» نیز استثنا قائل شوند تا بتوانیم با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی در سال جهش تولید، نقش آفرینی موثرتری داشته باشیم.
«علی آبادی» گفت: «واردات کالایی که مشابه آن در داخل کشور ساخته میشود بدون تعرفه گمرکی، به معنای زیان دیدن و تعطیل شدن تولید داخلی است». او افزود: متأسفانه در بخش تجهیزات نیروگاهی با وجود توان بالای داخلی در تولید تجهیزات، شاهد واردات آنها با تعرفه صفر هستیم.
وی ادامه داد: باید موانعی این چنینی که به صنایع هایتک کشور صدمه میزنند، برداشته شود. اگر این مهم انجام شود، صنایع هایتک در کشور نقش مولد خود را در جهش تولید و رونق اقتصاد ایفا میکنند.
منبع: برق نیوز
برای اطلاع از اخبار روز در حوزه برق به اينجا مراجعه کنيد.