«مصطفی رجبی مشهدی» سخنگوی «صنعت برق» و معاون برنامهریزی شرکت «توانیر» بیان داشت: سالها سرمایهگذاری در زمینه ساخت تاسیسات و تجهیزات تولید و انتقال انرژی برق به دورانی وارد شده که باید مدیریت توأمان عرضه و تقاضای انرژی مدنظر قرار گیرد. مدیریت مصرف به دستور کار اولویتدار صنعت برق تبدیل شود. وزارت نیرو مدیریت مصرف را بهصورت جدی از سه سال پیش آغاز کرد. از همان ابتدا بر همراه کردن مشترکان همه بخشهای مصرفکننده تاکید داشت. این امر با استقبال مناسب مشترکان نیز مواجه شد. تمرکز بر مدیریت مصرف به معنای رها کردن ساخت نیروگاه و سایر تاسیسات شبکههای برق نیست. صنعت برق طی این مدت بهطور متوسط سالانه بیش از ۲۲۰۰ مگاوات نیروگاه و شبکههای موردنیاز را نصب و به بهرهبرداری رسانده است. اما دستاوردهای صنعت در زمینه مدیریت مصرف بسیار چشمگیر بوده است.
اجرای برنامههای تشویقی مدیریت مصرف برق
اجرای برنامههای تشویقی مدیریت برق سبب شد، نرخ رشد اوج بار در دو سال پیاپی به یک درصد کاهش یابد. در حالی که طی ۱۰ سال اخیر متوسط این رقم بیش از ۵ درصد بوده است. این اقدام کسب منافع مهم ملی و بینالمللی را به همراه داشته است. تامین پایداری شبکه برق بدون خاموشی ناشی از کمبود تولید، جلوگیری از سرمایهگذاری برای تامین بار اوج که فقط ۵/ ۳ درصد از ساعات سال را شامل میشود.
از جمله دستاوردهای صنعت برق میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
1- افزایش عرضه انرژی در بخش مولد کشور (رشد ۸/ ۱۱ درصدی مصرف برق صنایع بزرگ)
2- انجام تعهدات صادرات برق به کشورهای همجوار
هدف طرح «برق امید»
استمرار این روند نیازمند توسعه راهکارهای مدیریت مصرف و استفاده بهینه از انرژی برق است. طرح «برق امید» بهدنبال وضع قواعد و اصلاحات سازوکاری مبتنی بر ترکیبی از قواعد تشویقی و بازدارنده برای مصرفکنندگان است. این قواعد سبب میشوند مشترکان برق خانگی انرژی برق را به درستی استفاده کنند. به این جهت «برق امید» طرحی برای ایجاد یک بازی برد-برد میان مصرفکنندگان برق خانگی و صنعت برق در راستای تامین منافع ملی است.
مصرفکنندگان برق خانگی در طرح «برق امید» در سه دسته هستند.
1- مشترکان کممصرف 2- خوشمصرف 3- پرمصرف
الگوی کممصرفی
الگوی کممصرفی برای هر دسته از مشترکان متناسب با منطقه جغرافیایی و همچنین ماههای گرم و غیرگرم تعریف میشود. مشترکان کممصرف میزان مصرفشان کمتر از الگوی کممصرفی است. تا زمانی که به این الگو پایبند باشند، از تخفیف ۱۰۰ درصدی برخوردار میشوند و هزینهای بابت مصرف برق نمیپردازند. ۵/ ۸ میلیون مشترک از میان ۵/ ۲۹ میلیون مشترک فعلی کممصرف هستند که جمعیتی حدود ۳۰ میلیون نفر را شامل میشوند. سهم مشترکان خانگی روستایی در این گروه بیشتر از مشترکان خانگی شهری است. اقدامات آموزشی، اطلاعرسانی، ممیزی انرژی و کمک به مشترکان برای کاهش میزان مصرف انرژی برق به سایر مشترکان و عمدتا مشترکان خوشمصرف که بالاتر از میزان کممصرفی و کمتر از حد پرمصرفی برق مصرف میکنند نیز کمک میکند تا خود را به گروه مشترکان کممصرف نزدیک کنند.
میزان مصرف برق ماهانه مشترکان پرمصرف از الگوی مصرفی که برای پرمصرفی تعیین شده بیشتر است. حدود ۱۵ درصد از مشترکان (حدود ۵/ ۴ میلیون مشترک با حدود ۱۰ میلیون جمعیت) در حال حاضر در دسته پرمصرفها قرار میگیرند و ۸۵ درصد از مشترکان خوشمصرف یا کممصرف هستند. طرح «برق امید» برای کاهش مصرف مشترکان پرمصرف، اقدامات بهینهسازی مصرف یا نصب مولد خورشیدی کوچک (خود تامین) را از طریق تامین مالی بانکی ارائه میکند تا آنها بتوانند بخشی از برق خود را تامین کرده و حداقل تا سطح خوشمصرفی از میزان مصرف در شبکه برق کشور بکاهند.
آموزش و آگاهسازی
اصلاح مصرف مشترکان نیازمند آموزش و آگاهسازی آنها از وضعیت مصرف است که از طریق زیرساخت ارتباطی قبض سبز، صدا و سیما و رسانههای اجتماعی صورت خواهد گرفت. حمایت و فعال کردن شرکتهای خدمات انرژی که برای بهینهسازی مصرف انرژی فعالیت میکنند و استارتآپهای فعال در صنعت مدیریت مصرف برای کاهش مصرف مشترکان خانگی از دیگر اقدامات مهم خواهد بود که اشتغالزایی نیز به همراه خواهد داشت. پرداخت یارانه سود تسهیلات برای نصب مولد خورشیدی کوچک بر فراز بام نیز از دیگر برنامههای برق امید است که علاوه بر کاهش هزینه صورتحساب مشترکان، تاثیرات محیطزیستی مناسبی را به همراه میآورد.
اجرای طرح برق امید ظرفیت دارد که مصرف مشترکان خانگی را حداقل به میزان ۱۰ درصد کاهش داده و استفاده از برق صرفهجویی شده در بخش مولد و اقتصادی کشور را تسهیل کند. «برق امید» طرحی است که مشارکت برد-برد میان مردم و صنعت برق برای تحقق منافع ملی و استفاده بهرهورانه از سرمایههای مالی، انرژی برق، محیطزیست و مزیتهای اقتصادی کشور را امکانپذیر میکند.
صنعت برق برای تحقق این مهم به همیاری و مشارکت همه مردم ایران امید بسته است.
منبع: برق نیوز